fredag 8 mars 2013

Min 7åring, hon fattar vad Karnevalen handlar om!!

Pratade med min 7åriga dotter häromdagen. Hon ville köpa en dansmatta till Wii. Jag sa "vi har inga pengar till det gumman". Men efter Karnevalen då, har vi mer pengar då (hon vet att jag jobbar med att få in pengar till den o det innebär att jag inte får betalt själv). "näe, du skulle inte tro det, nu ska vi se till att få in pengar så vi kan göra den först".
Men mamma, vi kan väl sätta ut lådor på stan som folk kan lägga pengar i, som vill ha karneval och tycker det är bra att vi gör det?
"Ja, du är smart du Moa, det kan man så klart göra! Har du några mer förslag?"
Ja, man kan måla tavlor och sälja så går pengarna till Karnevalen!
"Javisst, vem ska måla tavlorna tänkte du?"
Hmm..så långt tänkte jag inte riktigt.
"Nä, men vi kan fundera lite på det! Vem ska köpa dem då tänker du?"
De som vill ha karnevalen så klart, vem som helst, folk liksom!
Sen pratade vi lite om annat.

Igår när jag pratade med henne igen (de är hos pappa) säger hon -
Mamma, nu har Elin och jag gjort en tavla!
"Jaha vad kul, vad för tavla"
Till Karrrenevaaalen så klart!
"Va, har ni gjort en tavla till Karnevalen??
Jaaa.
"Som vi ska sälja menar du?"
Jaaa, för att få in pengar! Vi har gjort den i skolan!

Underbara underbara lilla unge!!
Engagerat sina klasskamrater för att göra en stor fin teckning om vad som är karneval för dem som vi ska sälja för att få in pengar till Karnevalen.

Bortblåst är hennes egen längtan efter en dansmatta, nu gör vi karneval - tillsammans, så att alla får dansa tillsammans - även de som inga pengar har!!

Hon har förstått poängen med ideellt arbete, hon vet att alla inte har råd eftersom vi oftast inte har råd att göra det där roliga - men om man jobbar för det, om alla hjälps åt kan alla få vara med.

När vi lagt på, liksom nu, trillar sakta ett par tårar längs min kind.

Underbara unge!


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. ååå jag blir rörd jag med! Kram! Helen

    SvaraRadera
  2. Hon är entreprenör!! Hon brås på mamma ;-)
    Kram

    SvaraRadera