måndag 3 oktober 2011

Bajsprover, Hojkörning och VAB

VAB och Bajsprover



Är hemma med Emil idag, han mår jätteilla. Förmodligen är det förkylningen som gått ner i magen. Det gör så på honom ibland och då blir han jättehängig och mår väldigt illa. Ibland är jag en järnmamma och tvingar iväg honom till skolan ändå, men idag var det inte ett sådannt läge! Man måste ha lite fingertoppskänsla där.

Den största nackdelen med att bo själv med barnen är just detta - när de blir sjuka finns det ingen förhandlningspart om vem som har det mest stressigt på jobbet just idag, dvs vem ska VABa. Nu är det bara att gilla läget och försöka bekämpa stressen som stiger upp och bubblar ut genom tårkanalerna. Efter en veckas semester, två dagar på tjänsteresa och två halvdagar själv sjuk ligger jag inte så bra till på kontoret. Jag skämmer dessutom bort alla kunder och parter genom att alltid vara supersnabb på kundtjänst, så när jag inte är det utan det går en vecka kanske innan jag svarar blir det panik i leden. Ska kolla jobbmailen sen iaf - det kan jag ju göra hemmifrån.

Jag vet att man inte får prata om bajs - men när det kommer till Turistmage är allt tillåtet att prata om - tydligen. Det pratas på hotellet, på flyget, på bussen osv - folk beskriver sin avföring i detalj och man lyssnar intresserat - så detta inslag om bajsprover är alltså helt legitimt om än äckligt!
Som ni vet fick jag ju med mig någon Tunisisk bakterie, i magen, hem. Den ställer fortfarande till det och när jag var hos läkarn i torsdags fick jag med mig lite olika provrör hem. Jag måste alltså lämna bajsprov - det där är ju skitäckligt och jag tar hellre 25 sprutor, drar ut 3 tänder och lämnar 40 blodprover - men det funkar ju inte - bajsprov är grejen! Men jag går ju på Imodium för att magen inte ska flippa ur och då blir det inte mycket till prov att lämna, så det blev inget lämnat förra veckan. Men idag fick jag chansen nu när Emil är hemma och allt. Så jag sa till Emil:
"Jag ska bara åka bort till vc och lämna in ett prov."
Emil: "Va, vadå för prov?"
Jag: "Hm, ja alltså ett bajsprov"
Emil tittar förskräckt på mig och hulkar (jag sa att han redan mår skitilla va?):
"Va fan har du skitit i en mugg eller???"
hahahaha - skrattar i en kvart sådär här.
Jag: " Nej inte riktigt så"
Emil: "Men VAD HAR DU GJORT DÅ!!!"
Jag: "Alltså det är en tops typ.."
Emil: "urp urp (kräks nästan) fan har du pillat dig med en tops i röven??"
I Emils värld blir den här historien bara värre och värre och han mår inte direkt bättre.
Jag: "Haha, nä inte riktigt, men nu sticker jag bort då"
Emil: "Meeen, tar det lång tid"
Jag: "Nejdå jag ska bara cykla bort och lämna det i en brevlåda"
Emil: "urp urp urp urp, VA, SKA DU STOPPA SKIT I EN BREVLÅDA, fy fan va äckligt!!!"
Haha, vilka bilder han målar upp.

Nu är det inlämnat i alla fall och jag hoppas det är en enkel bakterie som går över typ idag och inte det där hemska som kallas parasiter!!

Jag kom på en annan grej! Man får ju inte laga mat åt andra när man ev har någon bakterie. Jag tvättar mig hela tiden och spritar händerna massor - men man ska inte laga mat alltså!! Hur i hela friden ska jag kunna ta hand om mina barn om jag inte kan laga mat till dem??? Nån som har några tips? Har inte råd att käka ute hela veckan, men det fattar ni säkert.

Hojkörning

Så var det äntligen dags för lektion nr 2 i lördags!
Har ju längtat och det var superfint hojväder med. Jag kände mig laddad och redo för repetition och träning på all dena koordination man måste fixa för att köra hoj. Det gick sämre denna gång än första. Fler kärringstopp, nästan ner i diket och sämre växlingar! Helt spänd liksom, WTF - varför blev det så?

Hur som helst så är min handledare Magnus rätt hård mot mig och det är ju jättebra:
Du kör för nära väggkanten.
Du måste luta dig mer i kurvan.
Du ska känna motorcykeln inte tänka så mycket (haha just det - inte tänka så mycket, det är ju verkligen min starkaste sida).
Du behöver inte gasa så förbaskat, ta det lite lugnt i uppväxlingen (aaa, men det är ju kul att dra på lite). Du kör fortfarande för nära kanten, det är ingen cykel du kör på.
Slappna av lite.
Vänd nu på vägen utan att stanna. - öööö, jag har en rätt stor svängradie så det gick inte det inte!

Fattar inte hur killar kan lära sig att köra hoj - de har ju såååå svårt med koordination i andra sammanhang. Men köra hoj fixar de på nå´t sätt.
Koppla, växla, gasa, blinka, blikna av, blinka åt andra hållet, svänga, kolla att det inte är en massa grus och skit i svängen, fotbroms, handbroms lagom av varje, om det är lite grusigt eller halt - ingen handbroms (då går det åt helvete snabbt som fan).

Men avslutningsrundorna blev rätt bra iaf. Hade kramp i kopplingshanden sen - det är inga långa sträckor jag kör just nu ju utan mycket korsningar och så. Tror att det snart är dags för en lite längre tur bland bilar. Det som känns läskigast är nog rondeller, det får jag nog vänta lite med. Måste skaffa handskar, glasögon och ryggskydd också, till våren iaf. Nu kanske jag bara hinner köra en gång till innan det är dags för vinterförvaring.

Funderar på om jag ska ägna vintern till den där fåninga alkoholsäkerhetskursen de har för att dra in pengar. När man har bilkort känns det rätt överflödigt. Och läsa lite teori, så är det bara att köra på i vår sen och ta teoriprovet så snart det går. Innan v 30 ska allt vara klart iaf.

Jaha - dags att kolla jobbmailen nu då.
Bye

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar