torsdag 8 december 2011

Sjuka barn = tid att städa, nä nu förändrar vi världen hörrni!!??

Aa ,vi är fortfarande hemma och sjuka.

Alla tre barnen är hemma det vill liksom inte ge med sig med allmäntillståndet. Men i morgon tänker jag skicka iväg dem till skolan iaf.


I måndags var vi på utv samtal med Emil - en ren fröjd!! Emil är en exemplarisk elev och kamrat så det fanns inget att ens lägga på "att jobba på" delen,  så vi fick hitta på lite - man måste ju skriva något där på utvecklingsplanen nämligen.



När vi kom hem låg de andra sjuklingarna i sängen och tittade på film, hur mysigt som helst!



Nu har jag ju då haft 4 hela dagar hemma att städa lägenheten på tex, men det har jag givetvis inte gjort. Jag har sovit halva dagarna och sen handlar ju allt om att plocka fram mat, plocka bort mat, diska, tvätta, vika tvätt och röja det värsta innan man kan sätta sig i soffan på kvällen (för den är ju på något konstigt sätt alltid full med kläder, leksaker, snorpapper och annat skoj). Ett enormt tvättberg (ren tvätt) ligger i badrummet och väntar på att få komma in i garderoben men jag orkar liksom inte ta tag i det. Jag är ju också sjuk faktiskt!

I måndags fick jag iallafall ett ryck och städade klädkammaren, så nu kan man faktiskt gå in där och hämta kläder. Jätteskönt!

Jag var och jobbade typ 3 timmar i tisdags - innan skolan ringde och sa att Moa var dålig igen - så det var bara att hämta. Men jag fick med mig lite jobb hem så nu jobbar jag och kompar de timmar jag inte får till med jobb istället för att VABa - som är ganksa dyrt när man är ensam med utgifterna. Men hur lätt är det att jobba när man har tre sjuka barn runt benen? - för så länge jag står i diskbaljan eller far omkring med damsugarn är barnen nöjda och glada (om än hängiga) - sätter jag mig vid datorn blir det antingen syskonkrig eller så härjer de på mig om tusen olika saker (att de vill ha datorn framförallt).

Min "att göra" lista idag är ganska mäktig när man inte har någon energi:
Fixa fika (typ nu de är lite galna här)
Jobba
Baka två tårtbottnar (en beställning och en till mitt kalas på söndag)
Jobba
Handla
Jobba
Fixa mellis
Göra marsipanrosor
Iväg på ett möte nån timma.
Jobba
Laga mat
Lägga ihop tårta
Jobba
Vika tvätt
Se på julkalendern
Fixa lite pappersarbete
Lägga barn (eller ja ni vet, vi ligger alla i sängen och Magnus läser Harry Potter - den är tydligen jättespännande nu - jag somnar inom 5 min) - sen stoppa om kisden i sina sängar - eller på nån madrass i Emils rum - eller nej "jag vill nog sova i soffan" - nä det går inte, men jag kan inte somnaaaaaaaaa (till kl 23)!



Just det höll ju på att glömma!!!

Nu tycker jag att alla ska se filmen: Zeitgeist!!
Den handlar om att det är dags att vi fattar att vi ska leva som människor och inte som slavar under bankerna och pengar!! Vi har resurserna och tekniken att få miljövänlig energi och transporter och en bra levnadsstandard för alla männsikor här på jorden - men de som sitter på oljan (pengarna) hindrar utvecklingen!

Aa, jag hoppas att jag kommer att leva den dagen världen blir en bättre plats!!

Jag vet att den är lång och den är ganska tung - men sååå viktig!! Man kan välja att skita i det, att bara flyta med och inte låtsas om att det system vi lever i idag är sjukt - att fattigdom är planerat och nödvändigt för att de stora bolagen ska hålla sina vinster uppe - eller så kan man kanske börja prata om att det inte är ok, att det finns ett annat sätt - det är det den här filmen handlar om - DET FINNS ETT ANNAT SÄTT!!!


Det här är första delen - ni kan säkert hitta resten själva - hur allt började och hur vi kan göra i stället.



Här är en ny version eller fortsättning kanske - har inte sett den men ska absolut göra det nu! Fast jag har ju en lång checklista att göra klart först!



Aa jag vet att mina föräldrar och syskon kommer sucka nu - jaha nu har Jessica snöat in på det här med Holistiskt tänk och livskraften, kärlek och skit igen, mm det har hon. Inget nytt iofs - men jag har förut inte sett ett bra alternativ - nu finns det och fan heller att jag tänker hålla käft!!

Bäst att tina upp lite lussebullar nu då :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar