måndag 14 januari 2013

Är du gravid? Om folkvett..

Mmmm en fråga som INGEN kvinna vill ha.

Det är inte alltid för att man är lite tjock som man får o inte vill ha den - det kan oxå vara för att man är i en livssituation där det kan vara aktuellt - tex att man varit ihop ett tag med sin partner, köpt större bil eller hus, gift sig osv. Då blir det plötsligt legitimt.

Nu är det ju såhär -
1. Alla kan inte få barn eller det tar lite tid att bli gravid
- att då ständigt få den frågan är oerhört smärtsamt!!

2. Man kanske inte vill ha barn
-då blir det oerhört tröttsamt att folk tjatar.

3. Man kan ha fått missfall en eller flera gånger utan att berätta det för allt och alla - då är det fruktansvärt om folk säger "är det inte dags för er att skaffa barn, titta här så söta de är" - detta hände mig för snart 14 år sedan och det skickade mig djupt ner i det mörker jag redan bodde i!

4. Den självklara - bara för att man ibland eller ofta har putmage betyder inte det att man är på smällen.

Sååå - fråga ALDRIG, den som är gravid brukar berätta det - om inte så är det fan inte din business helt enkelt.

Jaha vadan detta utbrott - ja den här frågan behöver inte alltid uttalas i ord.

Jag har den senaste tiden märkt att många jag möter först hälsar med ögonkontakt - sen blixtfort släpper den far ner på min mage. (Eller ställer frågan).

Slut opp!
Det blir jobbigt v flera anledningar. Jag vill inte se gravid ut eftersom jag inte är det - om alla glor på mig som att jag skulle va det bara för att vi flyttat till hus, känns det som att alla tycker jag är fet o då tror man på det till slut och blir ledsen :(

Sen vet ju de flesta av er som läser här att hönseriet är relativt ur funktion - vilket inte heller är så kul oavsett om vi skulle vilja eller ej.

Men över lag blir jag mest för att många som kämpar eller inte kan får frågan som smärtar mest!




- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

  1. Word! Har själv fått frågan ca 8 mån efter att jag fått mitt barn - med barnet på armen till på köpet. När jag svarade "nej, jag är inte gravid igen" fick jag motfrågan: Är du säker?

    Hur socialt handikappad är man inte då?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte varit världssnabb med att gå ner mina gravidkilon, jag ids inte, helt enkelt, och nu är hon snart 1½... då märker jag hur folk börjar kolla, och ibland kommer det ett "nämen ojdå, ett litet syskon kanske...?"... 2ehh näe, jag är bara lönnfet och lat och förresten kom inte Nora till på naturlig väg, så skulle inte tro det..." Skitbra skrivet!

    SvaraRadera
  3. Precis! Fattar inte varför folk tycker det är ok att ställa den kanske mest privata frågan - oftast är det inte ens någon man står nära utan bara nyfikna folk helt enkelt!

    SvaraRadera
  4. YES!!! Där satt den!!! Tänk om fler tänkte som du! KRAM från en som också är jävligt less på detta!!! /Helen

    SvaraRadera