söndag 20 maj 2012

Hjortflinta och slappardag

Hjortflinta


Mmmm, fint som satan var det - jag glömde såklart fota, men det ser ut som vilken flinta som helst - bara lite mörkare. Jag köpte både flinta och ett gäng spett och jag måste verkligen säga att det är helt klart skillnad på kött och kött! Fantastiskt mört och gott  - trotts att jag lyckades översteka det något.

Här finns de: Totebo Gårdsbutik

Vi körde med hasselbackspotatis och fetaröra med citroncest. Man kan säga att mitt tidsschema gick åt helvete totalt!! Planen var att äta kl 17 men det blev 17.45 - inte ok!!! Har inge ursäkter och får en flaschback till min hemskaste dag på jobbet - ever!!

Det var på Fredensborg - där jag jobbade som kallskänka och bagare - alltså INTE kock!! Men ibland kör det ihop sig och plötsligt skulle jag grilla en sjuhelvetes massa olika spett till 70 pers från en fabrik i närheten!

Jag är bra på att grilla oftast men inte denna dag!!

Det spöregnade och det gjorde att vi kom igång sent - väntade på lite uppehåll. Sen att tända en grill i spöregn funkar ju sådär bra! Det skiter ju gästerna i så klart och det startade alltså skitdåligt.

När vi väl fick fart på skiten och la på de finfina korvarna från nå´t närproducerat slakteri så tog det verkligen fart! Fettet droppa och lågorna slog upp  3-4 meter så jag trodde taket på Logen skulle ta eld!

Men jag stod där panikslagen med ett paraply och försökte ändå grilla alla spett samtidigt. Nu var det ju dock så att det var stora tjocka skivor av nötkött som var "huvudrätten" - de tar en hel j-a evighet att grilla och ska dessutom inte genomstekas - meeeen det sket också gästerna i.

Så när maten var klar 1 timma senare än beräknat (de gjorde en aktivitet medan de väntade) så var de ändå skitförbannade på mig för att det inte var genomstekt!! Jag har aldrig fått sådana utskällningar på jobbet varken före eller efter och jag kände att de hade rätt att vara förbannade. Försökte bita ihop och bara ta emot utskällningarna, lägga på köttet igen. Till slut kom min kökschef och restaurangchefen och försvarade mig mot haglet av fula ord från fulla gäster med lågt blodsocker. Jag hade tydligen grillat bra, huset hade inte tagit eld men gästerna var ju inte nöjda och då är jag dålig liksom!

Det som jag blev mest förvånad över och tyckte var en konstig inställning var att hon som organiserade från deras håll tyckte att jag borde fattat att alla ville ha helt genomstekt nötkött  - för det är ju fabriksarbetare. Det hade jag iaf ett svar på - Jag har inga fördomar om att fabriksarbetare på landet inte skulle vara finsmakare och automatiskt vill ha genomstekt nöt.

Tycker det är väldigt sorgligt att de själva ser på sig på det sättet.

Det fanns många anledningar till att de redan var fulla och sura när de kom så jag har förlåtit dem som inte bad om ursäkt för sitt beteende. Men jag kommer aldrig att grilla spett till större sällskap igen!

Kock är jag inte som sagt!

Bye


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar