onsdag 31 oktober 2012

Däckbyte

Konstig dag idag - har inte riktigt planerat den så noga så jag famlar runt och dricker kaffe. 

Lånat bild från Västervik Framåt

Snart dags att tömma kontot = hämta bilen på däckverkstan. 4 nya vinterdäck i lite  större dimension än planerat = dyrt. Svintråkiga pengar - men viktiga att lägga ut så klart. Jag har ju svurit mången gånger de senaste vintrarna och lovat att aldrig mer köra odubbat!! 

Nu visar det sig dock att det kanske inte är där problemet var. Jag har kört med på tok för små däck - hela 0,2% utanför sämsta mariginalen. Om något hänt hade inte försäkringen täckt - och jag har därmed också kört alldeles för sakta på vintrarna då visaren visat 20km/h för lite - eller jag kanske kört lagligt dårå! Men bromsarna får inte kylutrymme osv - jag försökte förhandla bort alla om och men - men däckkillen vägrar sätta på skiten utan att jag skriver dem fri från ansvar - och det kändes tungt. Sen vill jag inte bråka med den här killen - dels för att jag sett honom på gymet och dels för att de alltid hjälpt mig när jag som vanligt har skitdålig framförhållning och kommer sist när alla andra redan bokat däckbyte och de löser det snabbare än jag hinner säga tack! Ringde i går sen eftermiddag och hoppades att de skulle kunna lösa det innan helgen då vi ska till Göteborg - men trodde att det skulle vara kört. Han säger - kan du komma med däcken nu så löser vi det i morgon bitti! Wounderbar! 

Det blev dyrare än jag tänkt och nu måste jag leta nya fälgar till sommaren - och det har jag glömt om en vecka och plötsligt blir det vår och då står jag där som ett fån igen och undrar varför ingen sagt att jag behöver nya fälgar! 

Dags att hämta bilen då och sen off to Hojchefen med lite grejer. Funderar på om han kanske ska ta och få fixa min rygg lite när jag ändå är där. Han har säkert saknat den uppgiften i vardagen........





1 kommentar:

  1. Det är ju en hel vetenskap att ha bil! :-)

    SvaraRadera